Momencik, trwa przetwarzanie danych   Ładowanie…

Zwykłe tory kolejowe, a potrafią stworzyć niezłą historię

Zwykłe tory kolejowe, a potrafią stworzyć niezłą historię –  Amerykański standard szerokościtorów kolejowych (odstępu szynwynosi 4 stopy, 8.5 cala. Prawda, żeto dziwaczna liczba? A czy wieszdlaczego taki właśnie standard sięstosuje?2. Ponieważ w ten sposób buduje się linie kolejowe wAngli, a włašnie angielscy przybysze budowaliamerykańskie linie kolejowe. Dlaczego jednak Angli cybudowali je właśnie tak?3. Ponieważ pierwsze linie kolejowe, budowali ci saludzie, którzy budowali wcześniej linie tramwajowe, atam właśnie stosowano ten standard. Dlaczego jednakstosowano tam ten standard?4. Ponieważ ludzie, którzy budowali linie tramwajoweużywali tych samych szablonów i narzędzi, jakichużywali przy budowie wagonów tramwajowych, któremialy taki odstęp kól. W porządku! Ale dlaczego wa gonymiały taki właśnie dziwaczny odstęp kól?. No coz, gdyby probowali zastosowac jakis innyrozstęp, lamali by pewną starą zasadę budowydalekobieznych drog angielskich, poniewaz mają onei właśnie odstęp kolein na koła. Któż to budowal testarodawne drogi z koleinami?uropie (i Anglii)zbudowało Imperium Rzymskie dla swoich legionówDrogi te są w użyciu dotychczas. Ale skąd te koleiny?6. Pierwsze dalekobieżne drogi w E7. Pierwotne koleiny uformowaly rzymskie rydwanywojenne; Kazdy inny uzytkownik tych drog musiaf siędostosować do nich, gdyż inaczej uszkodziłby kołaswoich pojazdów. Ponieważ rydwany były wykonywanedla Imperium Rzymskiego, byly one wszystkie do siebiepodobne jeśli idzie o rozstęp kól. Jak widać amerykańskistandard odstępu szyn kolejowych: 4 stopy i 8.5 calapochodzi od parametrów technicznych rzymskichrydwanów bojowych. A biurokracja jest wieczna.A więc następnym razem, kiedy dostaniecie do ręki jakąśdokumentacje techniczną i zaczniecie podejrzewać, żemoze ona miec cos wspolnego z konska dupa, będzieciemieli calkowitą rację, poniewaz rzymskie rydwanywojenne byly konstruowane tak, aby ich szerokosc byladostosowana do sumarycznej szerokości zadów dwukoni bojowychA teraz małe rozwinięcie tematuKiedy spoglądacie na kosmiczny wahadłowiec nastanowisku statowym, widzicie dwie duze rakietystartowe przymocowane po bokach głównego zbiornikapaliwa. Sa to rakiety na paliwo stale, w skrócie: SRB,produkowane w firmie Thiokol, w Utah, w U.S.A.Inżynierowie, którzy projektowali SRB woleliby, aby byyone nieco grubsze, ale... SRB transportuje się z wytwórnina stanowisko startowe koleją. Tak się złożyło, że liniakolejowa biegnie na pewnym odcinku przez tunelwydrążony w górze. Rakiety muszą się zmieścić w tymtunelu. Tunel jest tylko odrobinę szerszy niż liniakolejowa, a linia ta, jak już wiecie, ma szerokość dwukońskich tyłków.Tak więc jeden z głównych szczegółów konstrukcyjnyclhkosmicznego wahadłowca, być może najbardziejnowoczesnego systemu transportowego na świecie,został zdeterminowany ponad dwa tysiące lat temu przezszerokość końskiej dupyA wy nadal mysiże nazwanie kogoś konską dupaicie,jest dla niego ujm..

Komentarze Ukryj komentarze

z adresu www
Komentarze są aktualnie ukryte.
Momencik, trwa ładowanie komentarzy…