Skarby, które mogą być w garażu twojego dziadka (20 obrazków)
Skarby motoryzacji PRLu które mogą być w garażu twojego dziadka
Jeżeli odziedziczyłeś któreś z tych aut lub części, nie złomuj ich. Dla ciebie mogą być nie warte, ale wielu z chęcią je odkupi za godziwe pieniądze.
Polonez z winylowym dachem
Ekstremalnie rzadka wersja Poloneza, dotychczas wiadomo o 5 egzemplarzach które przetrwały do naszych czasów. Wartość kompletnego Poloneza "borewicza" w dobrym stanie waha się od 5 do 10 tys. zł. W przypadku egzemplarza z winylowym dachem, cena może być znacznie większa.
Polonez 2.0D Turbo
Bardzo rzadki model z turbodoładowanym silnikiem diesla firmy VM (w odróżnieniu od pospolitego 1.9D z Citroena), z wyglądu niczym nie różni się od zwykłego "borewicza" Dotychczas nie odnaleziono żadnego egzemplarza.
FSO diesel 2.0
Na przełomie lat 70 i 80 FSO stworzyło w 100% polski silnik diesla. Wyprodukowano 60 prototypowych Polonezów z tym silnikiem, dotychczas odnaleziono w sumie kilka samochodów i silników. Produkcji masowej nie uruchomiono z powodu kryzysu gospodarczego PRLu.
Polonez 1.5 Turbo
Polonez z silnikiem 1.5 OHV wyposażonym w polską turbosprężarkę PZL-WSK, z wyglądu niczym nie różnił się od standardowego egzemplarza. Produkowany w latach 86-91. Samochód seryjny miał 95KM. Wersja rajdowa w specyfikacji grupy N rozwijała 106KM, a w specyfikacji grupy A, 190KM. Dotychczas nie odnaleziono żadnego egzemplarza. Cwaniaków uprzedzamy że silnik jest nie do podrobienia: oryginalny motor wykorzystywał specjalną wersję uszczelki głowicy Goetze, oraz specjalny gaźnik FOS umieszczony za turbosprężarką. Dziś nikt w Polsce nie potrafi już zbudować ani wyregulować gaźnika mogącego pracować w strefie nadciśnienia.
Sportowe 125p z silnikami DOHC
Wyprodukowano odpowiednio 1000 szt. wersji Monte Carlo oraz 50 szt. wersji Akropolis dla potrzeb homologacji rajdowej. Prawdopodobnie żaden oryginalny egzemplarz nie przetrwał do naszych czasów.
Polski Fiat 125p Sport
Usportowiona odmiana ze wzmocnioną wersją masowo montowanego silnika 1.5 OHV. Takim samochodem jeździł redaktor Maj w serialu "Życie na gorąco". Bardzo rzadki model.
Komentarze Ukryj komentarze