Nauczyciele zauważają trudności dzieci i młodzieży w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktów rówieśniczych na przykładzie ucznia, który nie znał imion i nazwisk kolegów z klasy (Marzena Kamińska z VI LO w Lublinie podkreśla, że dotyczy to klasy, która nie była pierwsza).
Powody: Pandemia i nauka zdalna przeniosły funkcjonowanie młodych ludzi do przestrzeni internetowej, co prowadzi do osłabienia bezpośrednich relacji.
Uczniowie często działają samodzielnie i szybko opuszczają szkołę, by zdążyć na inne zobowiązania, co osłabia więzi społeczne. Edukacja prowadzi do indywidualizmu, co potwierdza Małgorzata Pucułek z LO LXV w Warszawie.
Zjawisko osłabienia relacji rówieśniczych jest wynikiem zmieniających się czasów, gdzie dominuje internetowa komunikacja, a różnorodność zajęć szkolnych utrudnia kontakty osobiste (dr hab. Katarzyna Walęcka-Matyja zauważa potrzebę bardziej prospołecznych działań w szkołach).
Kolejne kroki: Szkoły podejmują różne inicjatywy integracyjne, jak organizowanie wycieczek i turniejów, aby poprawić integrację uczniów i ułatwić bezpośrednie kontakty międzyludzkie, jak w przypadku działań w LO LXV w Warszawie czy VI LO w Lublinie.
Zachęcanie młodzieży do poszerzania kręgu znajomych oraz zmniejszenie nadmiernego nadzoru rodzicielskiego mogą przyczynić się do poprawy relacji międzyludzkich.
Komentarze
Pokaż komentarze