Powody, dla których słabsi uczniowie zarabiają często więcej od prymusów (9 obrazków)
Nie przejmują się ocenami
Dla wielu dobrych uczniów oceny są miarą sukcesu: dobre stopnie świadczą o tym, że udało im się coś osiągnąć. Wszystkie oceny są jednak subiektywne i zależą nie tylko od zaprezentowanej wiedzy, ale też od innych czynników, takich jak charakter nauczyciela i jego nastrój. Słabsi uczniowie nie potrzebują ocen, żeby udowodnić, że coś im się udało. Kiedy dążą do celu, nie zwracają uwagi na uznanie okazywane przez innych, ale na to, jak zadowoleni są ze swojej pracy
Nie starają się robić dobrego wrażenia
Dobrzy uczniowie często starają się zaimponować nauczycielom. Dlatego potrafią być bardzo aktywni na lekcji, nawet jeśli temat zupełnie ich nie interesuje. Natomiast uczniowie, którzy dostają gorsze oceny, nie próbują na nikim zrobić wrażenia. Mimo że szanują swoich nauczycieli, nie angażują się w aktywności, które ich nie interesują.
Dorośli ludzie bardzo często powielają później takie schematy zachowania, kiedy komunikują się ze swoimi przełożonymi
Nie robią wszystkiego sami
Wielu uczniów jest zwolennikami zasady: Jeżeli chcesz, aby coś było zrobione dobrze, zrób to sam. Wynika to z nawyku angażowania się we wszystko na 100% i zachowywania pełnej kontroli. Słabsi uczniowie wykorzystują natomiast do osiągania celów inne osoby.
W dorosłym życiu robi się dokładnie to samo: niektórzy przemęczają się, robiąc znacznie więcej, niż są w stanie, podczas gdy inni delegują zadania
Nie wymagają od siebie perfekcji
Część ludzi stawia sobie ultimatum: „Albo zrobię do doskonale, albo wcale”. Takie podejście jest niesamowicie trudne, bo po prostu nie da się być najlepszym we wszystkim. Niektórzy spędzają przez to długie lata dając z siebie wszystko w pracy bez perspektyw, zamiast zaryzykować i zacząć robić coś, co naprawdę lubią.
Oto przykład: „W szkole plastycznej był całkiem dobry chłopak, któremu niezbyt dobrze szło w liceum. Mimo tego został jednym z najlepszych artystów graffiti w kraju. Pracuje obecnie z ludźmi z całego świata. Gdyby był perfekcjonistą skupiającym się na ocenach, jego talent nie zostałby pewnie odkryty”
Nie rozmieniają się na drobne
Słabi uczniowie nigdy nie zmuszają się do robienia rzeczy, które ich nie interesują — szczególnie, jeśli uważają je za bezsensowne. Zamiast tego skupiają się na tym, co ich pasjonuje. Natomiast piątkowi uczniowie uczą się wszystkiego dla ocen.
Później ci sami prymusi marnują często życie na nieudane związki i prace bez perspektyw.
Oto historia, która obrazuje logikę stojącą za zachowaniem słabszych uczniów: "Chodziłem do siedmiu różnych szkół i w każdej szło mi źle. Nie chciałem się uczyć tego, co mnie nudziło. W końcu w ogóle przestałem chodzić na lekcje. Zamiast tego czytałem mnóstwo rzeczy, które mnie interesowały. Korzystałem też z internetu w czasie, kiedy nasi nauczyciele nie wiedzieli nawet, co to jest. Spędzałem czas wolny online, grając na komputerze, czytając i spacerując
Oprócz zadań domowych mają też inne zajęcia
Uczniowie, którzy mają gorsze stopnie, spędzają czas wolny tak, jak chcą: czytają, uprawiają sport, słuchają muzyki, tańczą i bawią się z rówieśnikami.
Według psychologów piątkowym uczniom trudno się zrelaksować, bo zawsze odczuwają napięcie — mentalne i psychiczne. Nie zmienia się to, gdy dorastają: często odczuwają niepokój związany z oczekiwaniami, jakie mają wobec nich inni
Cieszą ich sukcesy, nie rozpaczają nad niepowodzeniami
Wszyscy znamy kogoś, kto niezbyt dobrze radzi sobie z porażką. Nawet najmniejszy błąd stanowi dla takiej osoby duży problem. Słabsi uczniowie dostają i gorsze oceny, i lepsze. Zły stopień (porażka) to dla nich nie koniec świata. Dzięki temu w późniejszym życiu o wiele lepiej radzą sobie ze stresem i lżej przeżywają niepowodzenia
Komentarze Ukryj komentarze