Najciekawsze polskie konstrukcje (10 obrazków)
PL-01 Concept

Projekt polskiego czołgu wsparcia bezpośredniego tworzony przez firmę OBRUM. Wyposażony w m.in. modułową bezzałogową wieżę, gładkolufową armatę kalibru 120 mm, automat do załadowywania pocisków w wieży, wyrzutniki do aktywnego systemu ochrony pojazdu, głowice czujników radarowych.
W 2016 roku ma powstać pierwszy prototyp, a w 2018 ma ruszyć produkcja.
CKPTO Hipopotam

Prototypowy ciężki, pływający kołowy transporter opancerzony opracowany przez polskie konsorcjum, w którym rolę lidera pełni firma AMZ-Kutno. Uzbrojony w m.in. zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie ZSMU-1276C-1 Kobuz czy specjalistyczne wyposażenie inżynieryjne, m.in. wielosekcyjny indukcyjny wykrywacz min PWM.
KTO Rosomak

Produkowany w Polsce na licencji transporter opancerzony. Znajduje się obecnie na uzbrojeniu Sił Zbrojnych RP w wersji oznaczonej przez producenta jako AMV XC-360P.
PR-5 Wiewiór +

Polski bezzałogowy aparat latający (UAV) zbudowany przez studentów Politechniki Rzeszowskiej. Łącznie nad projektem pracowało 12 osób z dwóch kół naukowych: Studenckiego Koła Naukowego Lotników i Koła Naukowego Euroavia Rzeszów. Jedną z cech tego aparatu latającego jest modułowość konstrukcji i łatwość montażu (potrzebny czas ok. 5 minut).
W roku 2011 Komisja ds. Transportu Unii Europejskiej uznała, że samolot bezzałogowy PR-5 Wiewiór + jest najlepszym studenckim projektem lotniczym w latach 2006-2011. Ponadto samolot jest trzykrotnym zdobywcą głównej nagrody na ogólnopolskim konkursie bezpilotowców.
PZL 230 Skorpion

Konstrukcyjny projekt (zakończony budową drewnianej makiety) samolotu szturmowego rozwijany w latach 90 w Państwowych Zakładach Lotniczych w Warszawie.
Pod koniec lat 80. zespół konstruktorów lotniczych PZL Okęcie pod kierownictwem inżyniera Andrzeja Fydrychewicza opracował projekt lekkiego samolotu wsparcia wojsk lądowych, dobierając pożądane cechy takiego samolotu na podstawie analiz działań wojennych w Wietnamie i w Afganistanie. Projektowany samolot miał być przede wszystkim zwrotny, zdatny do gwałtownych manewrów, silnie uzbrojony, zdolny do krótkiego startu i lądowania na trawiastych lotniskach przyfrontowych, odporny na ostrzał dzięki opancerzeniu, prosty i dzięki temu tani w budowie oraz miał mieć modułową konstrukcję dla łatwości obsługi.
PZL W-3 Sokół

wielozadaniowy śmigłowiec konstrukcji i produkcji polskiej z PZL Świdnik . Produkowany w wielu wariantach i od 1985 wyprodukowany w około 150 egzemplarzach. Używany jest m.in. w takich krajach jak Czechy, Birma, Hiszpania , Korea Południowa, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Niemcy, Wietnam, Filipiny i Rosja.
KTO Ryś

Polski, średni kołowy transporter opancerzony, produkowany przez Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne Nr 5 w Poznaniu. Pojazd ten powstał w wyniku głębokiej modernizacji transportera opancerzonego OT-64 SKOT.
Komentarze
Pokaż komentarze