Streszczenie sytuacji z chińskimi SUV-ami Changan w Rosji:
1. **Krytyczna wada konstrukcyjna foteli** Modele **Changan Uni-S, Uni-K i Uni-T** mogą zniknąć z rosyjskiego rynku z powodu defektów w konstrukcji oparć foteli, które w czasie kolizji prowadzą do **kompresyjnych złamań kręgosłupa** u kierowców i pasażerów. W jednym z incydentów po lekkim zderzeniu oparcia foteli „zamieniły się w galaretę” . - **Reakcja producenta**: Changan Motors zaprzecza zarzutom, wskazując na brak dowodów w opublikowanym materiale (brak numerów VIN, daty zdarzenia). Firma twierdzi, że w 2023 r. nie odnotowano podobnych przypadków i prowadzi własne dochodzenie .
2. **Kontrowersje wokół testów bezpieczeństwa** **Narodowy Związek Samochodowy (NAS)** zgłosił sprawę do Rosstandartu, domagając się weryfikacji. Obecne testy bezpieczeństwa w Rosji obejmują **tylko karoserię**, pomijając ocenę foteli. Jeśli wady zostaną potwierdzone, modele mogą zostać wycofane .
3. **Problemy z korozją u innych chińskich marek** Testy w 26 regionach Rosji wykazały, że auta marek **JAC, LiXiang, Lifan, Jetour i Dongfeng** korodują już po 2 latach użytkowania. Modele Changan, Haval czy Chery wytrzymują 4–5 lat, ale i tak znacznie krócej niż europejskie (min. 10 lat) .
4. **Dominacja chińskich marek na rynku** W 2024 r. chińskie marki stanowiły **66,9% rosyjskiego rynku**, z 2,78 tys. salonów. Mimo zamknięcia 449 punktów w 2023 r., ich liczba wzrosła o 19,8% . Wśród najlepiej sprzedających się SUV-ów znalazły się http://m.in. **Chery Tiggo 7 Pro Max** i **Haval Jolion** .
5. **Wyzwania jakościowe a wzrost sprzedaży** Pomimo problemów, sprzedaż chińskich aut w Rosji rośnie – w 2024 r. dostarczono tam **848 tys. nowych pojazdów** (+80% r/r), a Changan odnotował wzrost sprzedaży o **805,8%** w marcu 2024 r. .
**Kontekst szerszy**:
- Chińscy producenci zdominowali rynek po wycofaniu się zachodnich firm, ale ich strategia opiera się głównie na **montażu**, a nie lokalnej produkcji, co rodzi ryzyko zależności technologicznej . - Rosja wprowadza regulacje (np. podwyższone opłaty recyklingowe), by zmusić Chińczyków do inwestycji, ale skutki są ograniczone przez sankcje i izolację gospodarczą kraju .
**Podsumowanie**:
Kryzys z Changan podkreśla **dylemat rosyjskiego rynku** – z jednej strony uzależnienie od chińskich dostawców, z drugiej – niska jakość i ryzyko bezpieczeństwa. Mimo rekordowej sprzedaży, przyszłość branży stoi pod znakiem zapytania z powodu sankcji, braku innowacji i rosnących cen
Komentarze
Pokaż komentarze