Podległy ministerstwu Zbigniewa Ziobry Fundusz Sprawiedliwości w latach 2019-2023 wydał setki milionów złotych na promocję w mediach. Najwięcej uzyskał wydawca Wp.pl, a największa pojedyncza umowa została zawarta z wydawcą „Do Rzeczy” na 3 miliony złotych.
OKO.press publikuje pełną listę mediów, z którymi Fundusz zawarł umowy na promocję na podstawie prawa społeczeństwa do informacji. Publikowane dane nie mają sugerować jakiegokolwiek związku umów redakcyjnych z linią redakcyjną mediów.
Po pierwsze, Fundusz bezpośrednio podpisywał umowy z wydawcami mediów na „zakup czasu antenowego” bez konieczności przeprowadzania przetargów, co było możliwe z upoważnienia ministra sprawiedliwości. W sumie podpisano 244 tego typu umowy.
Po drugie, Fundusz podpisywał również umowy z pośrednikami reklamowymi, wybieranymi w przetargach, na prowadzenie kampanii promocyjnych i medialnych. Umowy ramowe opiewały na łączną kwotę do 104 milionów zł, jednak umowy wykonawcze zamknęły się kwotą 36 milionów złotych.
Ważne postacie: Wirtualna Polska, Marcin Meller, Piotr Mieśnik, Robert Bąkiewicz. Ostatnia bezpośrednia umowa została zawarta 13 listopada 2023 roku przez Telewizję Media Narodowe już po przegranych wyborach przez PiS.
Geneza: Długie listy beneficjentów i kwoty umów wskazują na nieznanych wcześniej opinii publicznej promocyjny rozmach Funduszu i jego strategię komunikacyjną, skierowaną również do mediów uznawanych za niezależne.
Następne kroki: Pełen wykaz umów i tabelę z wybranymi mediami można znaleźć w artykule na OKO.press.
Komentarze
Pokaż komentarze