14 zaskakujących faktów o Norwegii, których prawdopodobnie nie znałeś (15 obrazków)
Norwegowie uwielbiają taco. Mimo że danie to zostało wprowadzone do kraju dopiero w latach 90., szybko stało się niezwykle popularne i docenione. Taco zyskało w Norwegii taką sławę, że tacofredag (piątki z taco) stało się zwyczajem celebrowanym co tydzień w wielu domach.
Od 2007 roku Norwegia ma jedne z najsurowszych wytycznych reklamowych na świecie. To właśnie wtedy norweski rzecznik konsumentów wziął pod lupę marketing producentów samochodów, którzy twierdzili, że ich samochody są "ekologiczne", "czyste" lub "przyjazne dla środowiska".
- Samochody nie mogą zrobić nic dobrego dla środowiska poza wyrządzaniem mniejszych szkód - powiedziała mediom Bente Oeverli. Wytyczne przekazane producentom samochodów brzmiały: - Prosimy, aby zwroty takie jak "przyjazny dla środowiska", "ekologiczny", "zielony”, "czysty", "neutralny" lub podobne, nie były używane w sprzedaży samochodów.
Slow TV, czyli długie relacje z pozornie przyziemnych i nudnych wydarzeń, to zjawisko dość popularne w Norwegii. Krajowa stacja NRK regularnie emituje programy lub filmy dokumentalne, takie jak 376-godzinny rejs statkiem, 60 godzin śpiewów chóralnych czy 12 godzin robienia na drutach.
Pierwszym powolnym programem telewizyjnym był Bergensbanen minute by minute, relacjonujący 7-godzinną podróż pociągiem z Bergen do Oslo. Został wyemitowany w 2009 roku.
Pod względem podatkowym, w Norwegii striptiz rozliczany jest jako forma sztuki. - Norweski sąd apelacyjny orzekł, że striptiz jest formą sztuki i dlatego powinien być zwolniony z podatku od wartości dodanej - poinformowała stacja BBC w 2006 roku.
Ze względu na zagrożenie ze strony niedźwiedzi polarnych na Svalbardzie (wyspie 2030 km na północ od Oslo), każda osoba wybierająca się poza teren zabudowany musi być wyposażona w odpowiednie środki do odstraszania niedźwiedzi. Zgodnie zaleceniami gubernatora wyspy, wskazane jest mieć także przy sobie broń palną.
Norwegia miała kiedyś własną markę samochodów o wdzięcznej nazwie Troll. Jednak w trakcie swojego istnienia Troll wyprodukował jedynie 5 samochodów. Obecnie znajdują się one w muzeach motoryzacyjnych. Produkcja odbywała się w latach 1956-1958, w fabryce w Lunde, w okręgu Telemark.
W Norwegii Wielkanoc czasami określa się mianem påskekrim (zbrodnia wielkanocna). Wynika to z tradycji czytania kryminałów i specjalnych dodatków literackich związanych z przestępczością w norweskich gazetach, a także oglądania programów typu true crime w trakcie tego święta.
Tradycja ta zaczęła się, gdy dwóch młodych norweskich autorów (Nordahl Grieg i Nils Lie) wpadło na pomysł napisania bestsellera kryminalnego. Kampania reklamowa rozpoczęła się w niedzielę przed Wielkanocą, a tytuł książki, czyli Pociąg do Bergen złupiony w nocy, znalazł się na pierwszych stronach gazet. Reklama okazała się tak realistyczna, że wiele osób uznało rabunek za prawdziwy.
Sprawa spotkała się z wielkim zainteresowaniem, a powieść odniosła ogromny sukces. - Wielu Norwegów uważa ją za pierwsze påskekrim i początek tradycji - powiedział mediom Bjarne Buset, dyrektor ds. informacji w norweskim wydawnictwie Gyldendal.
Komentarze Ukryj komentarze