5 najbardziej mrocznych katastrof lotniczych (6 obrazków)
Zagadka Trójkąta Bermudzkiego

W tej niebezpiecznej strefie, której zasięg oddziaływania obejmuje obszar od Puerto Rico poprzez Bermudy po Miami, wielokrotnie dochodziło do wypadków, które po dziś dzień pozostają niewyjaśnione. Wiele osób spogląda na Trójkąt Bermudzki w kategoriach legendy, ale nie brakuje też takich, które uważają, że w regionie tym oddziałują siły, których źródło jest nieznane.
Jedno z bardziej spektakularnych zdarzeń miało miejsce w 1945 r., kiedy to z niewyjaśnionych przyczyn w strefie oddziaływania „diabelskiego trójkąta” zaginęła cała eskadra amerykańskich samolotów, których wraków do dnia dzisiejszego nie odnaleziono. Liczba zaginionych bez śladu samolotów i statków idzie w setki. Szacuje się też, że oceaniczne odmęty pochłonęły w tym obszarze ponad dwa tysiące osób.
Kilka lat temu głośno było o badaniach rosyjskich naukowców, którzy stwierdzili, że udało im się wyjaśnić zagadkę Trójkąta Bermudzkiego. Specjaliści z syberyjskiego oddziału Rosyjskiej Akademii Nauk, pracujący pod nadzorem prof. Anatolija Nesterowa, stwierdzili wówczas, że kluczem do wyjaśnienia zagadki Trójkąta miałaby być wysoka aktywność tektoniczna tego regionu.
Gdy dochodzi do przesunięć i pęknięć skorupy ziemskiej, spod dna morskiego wydobywają się pod wielkim ciśnieniem ogromne ilości gazu ziemnego. Natrafiający na taki wybuch statek czy samolot jest bez szans. Dzieje się tak w wyniku dużych zmian gęstości wody i wypełnionych metanem chmur, które powstają w efekcie uwolnienia gazów podpowierzchniowych.
Zagadka śmierci Amelii Earhart – 1937 r.

Na temat Amelii Earhart bez przerwy powstają filmy fabularne, książki oraz obszerne artykuły, które próbują ukazać fenomen sławnej pilotki i jednocześnie zbliżyć nas do poznania kulisów jednego z najbardziej tajemniczych przypadków zniknięcia w dziejach. Doszło do niego w lipcu 1937 r., podczas próby okrążenia przez Amerykankę kuli ziemskiej.
Amelia Earhart, słynna podróżniczka, po tym, jak udało się jej - jako pierwszej kobiecie - przelecieć samotnie nad Atlantykiem, podniosła sobie poprzeczkę. Następnym jej celem była podróż dookoła świata. Amerykanka podjęła się realizacji tego zadania w 1937 r. Towarzystwa dotrzymywał jej nawigator Fred Noonan. Kiedy oboje byli bliscy celu, słuch o nich nagle zaginął. Pomimo wielkich poszukiwań, do dziś nie udało się odnaleźć ani wraku samolotu, ani ciał podróżników. Niektórzy uważają, że Amelia Earhart mogła po katastrofie znaleźć się na jednej z wysp. Pod uwagę brana jest m.in. położona na Pacyfiku wyspa Nikumaroro, na której regularnie pojawiają się badacze poszukujący jej śladów.
Fuerza Aerea Uruguaya 571 - 29 ofiar śmiertelnych

Ta historia znana jest rzeszom ludzi na całym świecie. Wszystko dzięki popularnemu filmowi „Alive, dramat w Andach”. W 1972 r. samolot grupy urugwajskich sportowców, lecących do Chile z 45 osobami na pokładzie, uległ katastrofie. Część osób zginęła na miejscu, pozostali rozpoczęli bój o życie. Dzięki wyjątkowemu uporowi – i pomimo braku odpowiedniego sprzętu, żywności czy leków – ocalało aż 16 osób. Ich walka trwała aż 72 dni.
Szczególnie częstym wątkiem, poruszanym w kontekście katastrofy urugwajskiego samolotu, są akty kanibalizmu, jakich dopuszczały się osoby, które ocalały. Pomimo tragicznej sytuacji i mało optymistycznej perspektywy (poszukiwania zaginionych przerwano wkrótce po katastrofie), przetrwali oni panujące w Andach ekstremalne warunki pogodowe, żywiąc się ciałami zmarłych.
Helios Airways – Lot 522 – 121 ofiar śmiertelnych

Do jednego z najdziwniejszych incydentów w historii lotnictwa doszło w 2005 r. Właśnie wtedy wypadkowi uległ Boeing 737 obsługiwany przez cypryjskiego przewoźnika – firmę Helios Airways. Horror, jaki rozegrał się wtedy na wysokości kilku tysięcy metrów w samolocie lecącym z Larnaki do Aten, do dziś budzi grozę i nazywany jest katastrofą samolotu-widmo.
14 sierpnia 2005 r., kiedy lot 522 nie wylądował o planowanej godzinie na lotnisku w Atenach, wysłano dwa myśliwce F-16. Ich piloci mieli zbadać sytuację. Wojskowi lotnicy szybko odkryli przerażającą prawdę - nikt nie sterował pasażerskim Boeingiem (jego piloci byli nieprzytomni). Jak się potem okazało w wyniku śledztwa, podczas lotu maszyny z Cypru do Grecji doszło do dekompresji w kabinie. Wkrótce po tym zdarzeniu wszyscy, włącznie z pilotami, stracili przytomność. Próbę ratowania samolotu podjął wyposażony w butlę tlenową steward. Jego starania nie przyniosły jednak rezultatów. Samolot pozbawiony ludzkiej kontroli unosił się w powietrzu do czasu, aż zabrakło paliwa, po czym rozbił się o wzgórze Grammatikos. Dekompresja była skutkiem błędu popełnionego przez obsługę naziemną.
Air France – Lot 447 – 228 ofiar śmiertelnych

Najbardziej tajemnicza i mroczna katastrofa lotnicza ostatnich lat miała miejsce w 2009 r. Właśnie wtedy, 1 czerwca, maszyna typu Airbus A330 z 228 osobami na pokładzie wystartowała z lotniska w Rio de Janeiro, by po przelocie nad Oceanem Atlantyckim dotrzeć do lotniska w Paryżu. Niestety, samolot runął do wód oceanu niedługo po oddaleniu się od strefy wybrzeża Brazylii.
Do dnia dzisiejszego nie udało się wyjaśnić wszystkich przyczyn zdarzenia oraz poszczególnych wątków, które mogły mieć wpływ na incydent. Dopiero w maju 2011 r. udało się odnaleźć czarne skrzynki, które nie przyczyniły się jednak do rozwikłania zagadki lotu 447. Wśród hipotez branych pod uwagę przy ustalaniu przyczyn katastrofy brane są różne czynniki, m.in.: niesprzyjające warunki pogodowe, panujące w czasie lotu oraz awaria instrumentów odpowiedzialnych za pomiar prędkości.
Komentarze
Pokaż komentarze