Samoloty intrygują ludzi. Oto kilka najbardziej interesujących faktów na temat podróży lotniczych (13 obrazków)
Opony samolotów nie mogą pęknąć przy lądowaniu
pony na kołach w samolocie mogą wytrzymać obciążenie 38 ton. Można na nich przeprowadzić ponad 500 lądowań przy prędkości 280 km/h po czym należy je wymienić. Ciśnienie wewnątrz nich jest około sześć razy większe niż ciśnienie w oponach samochodowych. Wymienia się je przy użyciu podnośnika podobnie jak w aucie
Pokładowe maski tlenowe są przystosowane do pracy tylko przez 15 minut
Gdy spada ciśnienie w kabinie, każdy pasażer musi założyć maskę tlenową. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że mogą one być używane przez maksymalnie 15 minut. Jest to czas potrzebny na sprowadzenie samolotu do wysokości, w której pasażerowie mogą z powrotem normalnie oddychać bez masek
Zabronione jest palenie w samolocie. Więc dlaczego jest popielniczka w toalecie?
Palenie na pokładzie samolotu jest surowo zabronione, ale w każdej toalecie jest popielniczka. Czemu?
Ci, którzy ustalają zasady podróży lotniczych podejrzewali, że niektórzy pasażerowie mogą nadal próbować potajemnie palić. Aby upewnić się, że niedopałki papierosów nie będą wyrzucane do toalety, a tym samym tworzyć ryzyka pożaru, zainstalowali popielniczki w toaletach.
Nie znaczy, że warto próbować ich używać. Wszystkie toalety są wyposażone w czujniki dymu, a każdy pasażer, który łamie zasady będzie ryzykować zarówno otrzymaniem grzywny jak i zakazem ponownego korzystania z usług danej linii lotniczej
Dlaczego samoloty zostawiają białe ślady na niebie?
Te białe linie są po prostu wynikiem kondensacji. Podczas lotu silniki samolotu uwalniają parę wodną, która rozprasza się w zimnej atmosferze. Rezultatem jest widoczny z ziemi biały ślad. Działa to na dokładnie tej samej zasadzie, jak gdy puszczamy parę z ust w zimie
Co robi ta dziura między szybami?
Okno w samolocie w rzeczywistości składa się z trzech różnych płyt akrylowych. Ze względu na różnicę temperatur na różnych wysokościach, płyty muszą być w stanie wytrzymać duże napory ciśnieniem. Mały otwór pomiędzy środkową i zewnętrzną warstwą umożliwia regulację ciśnienia między szybami, co zapobiega jej roztrzaskaniu. Chroni również okno przed zamarznięciem i zaparowaniem
Komentarze Ukryj komentarze