Momencik, trwa przetwarzanie danych   Ładowanie…
"Na kółko chłopaki, na kółko!" – Kto pamięta? imhd.sk 💡 WIĘCEJ

Więcej informacji:

Najbardziej znanym przegubowym modelem był Ikarus 280, który przez wiele lat dominował na polskich ulicach. Były to autobusy z napędem na tylną oś i harmonijkowym przegubem, co pozwalało na większą pojemność pasażerów przy stosunkowo dobrej zwrotności.

Lata eksploatacji

  • Ikarus 280 zaczęto sprowadzać do Polski w 1974 roku, a ich produkcja trwała aż do początku lat 90. W Polsce były eksploatowane jeszcze przez wiele lat po zakończeniu produkcji.
  • Ostatnie egzemplarze zniknęły z regularnych kursów dopiero w drugiej dekadzie XXI wieku, choć w niektórych miastach były wykorzystywane nawet do 2010-2015 roku.

Skala i zasięg

  • Łącznie do Polski sprowadzono około 11 000 egzemplarzy Ikarusów różnych typów, z czego przegubowe modele 280 stanowiły dużą część.
  • Autobusy te obsługiwały głównie większe miasta, takie jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk czy Łódź. Sprawdzały się szczególnie na zatłoczonych trasach, dzięki czemu były idealnym rozwiązaniem na linie o dużym natężeniu ruchu.

Charakterystyka Ikarusa 280

  • Długość: około 16,5 metra.
  • Silnik: Diesla, umieszczony z tyłu pojazdu (najczęściej modele Rába, a później MAN).
  • Przegub: charakterystyczny, harmonijkowy, umożliwiający swobodne manewrowanie na zakrętach.
  • Drzwi: zwykle 4 pary w układzie 2-2-2-2 (po dwa skrzydła w każdej parze).
  • Pojemność: nawet do 160 pasażerów, w tym około 35 miejsc siedzących.
  • Wygląd: prostokątne nadwozie, duże okna, a w starszych egzemplarzach charakterystyczne "firanki".

Znaczenie w Polsce

Ikarusy 280 stały się symbolem komunikacji miejskiej w czasach PRL i później. Były tanie w eksploatacji i łatwe do naprawy, co przy ograniczonych zasobach budżetowych było ich ogromną zaletą. W latach 80. i 90. były podstawą flot autobusowych w większości polskich miast.

Stopniowe wycofanie

  • Z czasem, wraz z rozwojem technologii i wzrostem wymagań pasażerów, Ikarusy zaczęły ustępować miejsca nowocześniejszym autobusom, takim jak Solaris, MAN czy Mercedes.
  • Wiele egzemplarzy zostało jednak zachowanych jako pojazdy zabytkowe, a niektóre są nadal eksploatowane podczas okazjonalnych wydarzeń czy imprez związanych z komunikacją miejską.

Komentarze

z adresu www
Komentarze są aktualnie ukryte. Jeśli chcesz je widzieć cały czas, zaloguj się,

Ukryj komentarze
Momencik, trwa ładowanie komentarzy…