Pozycjonowanie stron internetowych - od czego zacząć?

Bez kompleksowych działań marketingowych coraz trudniej wyróżnić się na bardzo konkurencyjnym rynku.
Nic więc dziwnego, że obecnie przedsiębiorcy coraz częściej stawiają na pozycjonowanie stron internetowych, korzystając z usług profesjonalnych agencji SEO, takich jak Grupa iCEA. W tym artykule omówimy zatem, od czego zacząć ten proces, aby zapewnił Ci wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google.
Kilka słów o pozycjonowaniu stron
Pozycjonowanie stron internetowych to proces mający na celu zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google. Polega na wykorzystywaniu różnorodnych technik optymalizacyjnych i narzędzi marketingowych dotyczących zarówno zawartości serwisu, jak i promocji jego zasobów na zewnętrznych platformach.
Pozycjonowanie składa się z wielu etapów. Aby pozyskać nowych odbiorców i zwiększyć konwersję, należy zoptymalizować każdy z nich, uwzględniając przy tym techniki z następujących obszarów:
- on-page SEO,
- off-page SEO,
- optymalizacji technicznej.
On-page SEO dotyczy w głównej mierze tworzenia treści i optymalizacji contentu pod kątem słów kluczowych popularnych w danej branży.
Off-page SEO obejmuje z kolei działania promocyjne realizowane poza obszarem strony internetowej, takie jak social media marketing czy link building.
W skład optymalizacji technicznej wchodzą natomiast techniki stosowane w celu zwiększenia użyteczności witryny i ułatwienia odbiorcom korzystania z jej zasobów.
Od czego zacząć pozycjonowanie strony internetowej?
W pozycjonowaniu najważniejsza jest kompleksowość działań. Najlepsze efekty uzyskasz tylko wtedy, gdy zadbasz o wszelkie aspekty związane z wizerunkiem marki w Internecie. Na co więc powinieneś zwrócić uwagę, aby maksymalnie wykorzystać potencjał optymalizacji pod kątem wyszukiwarek?
Opracowanie planu
Dokładny plan działania to podstawa każdej strategii marketingowej. Przed podjęciem jakichkolwiek działań musisz ustalić cele firmy oraz zdefiniować środki pozwalające je osiągnąć. Dzięki temu znacznie łatwiej wybierzesz skuteczne metody i unikniesz wszelkich komplikacji.
Audyt SEO
Audyt SEO to nieodłączny element strategii optymalizacyjnej. Stanowi szczegółową analizę użyteczności i funkcjonalności strony internetowej. Jeśli więc chcesz podnieść efektywność pozycjonowania, przeprowadzenie audytu powinno być Twoim priorytetem.
W ramach tej analizy skup się na następujących aspektach:
- szybkość ładowania strony,
- dostępność dla urządzeń mobilnych,
- jakość treści,
- czytelność zawartości,
- jakość plików multimedialnych,
- przekierowania,
- zabezpieczenia serwisu.
Analiza słów kluczowych
Słowa kluczowe są bardzo ważnym aspektem pozycjonowania stron internetowych. Dzięki nim przekaz dociera do docelowych odbiorców, a strona uzyskuje lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania Google.
Skuteczne frazy można zidentyfikować na wiele sposobów. Najlepszym jest jednak wykorzystanie profesjonalnych narzędzi, takich jak Google Search Console, Ahrefs czy Keyword Tool.

źródło: screen ze strony keywordtool.io
Badanie rynku docelowego
Pozycjonując strony, musisz zwrócić uwagę nie tylko na wytyczne wyszukiwarek, ale też oczekiwania potencjalnych klientów. Tworząc content dostosowany do potrzeb odbiorców, zwiększysz ich zaangażowanie, a szanse na konwersję znacznie wzrosną.
Podczas analizy rynku docelowego zwróć uwagę na takie aspekty dotyczące użytkowników, jak:
- problemy,
- zainteresowania,
- miejsce zamieszkania,
- wiek,
- płeć,
- zawód,
- sposoby spędzania wolnego czasu.
Analiza konkurencji
Dzięki analizie konkurencji możesz zoptymalizować budżet marketingowy. Wiedząc, co sprawdziło się w przypadku branżowych rywali, a co nie przyniosło oczekiwanych rezultatów, bez większego problemu zidentyfikujesz skuteczne metody oraz zrezygnujesz z tych mniej rentownych. Analiza konkurencji pozwoli Ci zwiększyć wydajność SEO, a także ograniczyć wydatki związane z realizacją kampanii.
Wdrożenie technik optymalizacyjnych
Po przeprowadzeniu niezbędnych badań i zgromadzeniu najważniejszych informacji o rynku docelowym możesz przystąpić do wdrażania poszczególnych technik optymalizacyjnych. Pamiętaj, aby stosować wyłącznie sprawdzone i dozwolone przez Google praktyki, rezygnując z nieuczciwych metod Black Hat SEO. Oto kilka przykładowych metod, jakie warto wdrożyć do swojej strategii:
- content marketing,
- link building,
- optymalizacja techniczna,
- social media marketing,
- optymalizacja mobilna,
- newsletter.
Analiza efektów
Pozycjonowanie nie jest procesem jednorazowym. Aby cieszyć się wysoką pozycją w wynikach wyszukiwania Google, musisz na bieżąco śledzić efektywność podejmowanych działań, wdrażać niezbędne modyfikacje i eliminować pojawiające się problemy. Pomogą Ci w tym specjalistyczne narzędzia analityczne, takie jak: Google Search Console, Google Analytics, SEMrush czy Screaming Frog.
Pozycjonowanie stron internetowych – dlaczego warto?
Proces pozycjonowania jest dość trudny i wymagający. Co więcej, z uwagi na jego strukturę na pierwsze efekty działań SEO trzeba zwykle czekać od kilku do nawet kilkunastu miesięcy. Jeśli jednak zależy Ci na pozyskiwaniu nowych klientów i zwiększaniu sprzedaży, koniecznie się na niego zdecyduj!
Pozycjonowanie zapewni Twojej marce wiele korzyści, z których większość ma charakter długoterminowy. Oto kilka z nich:
- większa widoczność strony w Google,
- lepsza świadomość marki,
- satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe,
- większy ruch na stronie,
- głębsze zaufanie do firmy,
- nieustanny rozwój biznesu na wielu płaszczyznach.
Wiesz już, od czego zacząć proces pozycjonowania, jak się do niego przygotować i co możesz dzięki niemu osiągnąć. Nie czekaj, rozpocznij optymalizację swoich stron internetowych, a z pewnością osiągniesz sukces w Internecie!