10 sprytnych sztuczek, które stosują światowe marki (11 obrazków)
Zapach chleba
Sieć sklepów Net Cost rozpyla zapach czekolady i świeżego chleba, by skłonić klientów do zajrzenia na dział pieczywa oraz słodyczy
Zapach Apple
Szczęśliwi nabywcy MacBooka, iPhone'a i innych produktów firmy Apple z pewnością znają ten specyficzny zapach nowiutkich urządzeń. Nie wiadomo skąd się wydziela – niektórzy twierdzą, że z wnętrza sprzętu, a inni, że to zapach opakowania. Co ciekawe, charakterystyczny zapach ma mieć zarówno plastikowy iPhone, jak i aluminiowy MacBook. W 2012 roku na potrzeby wystawy sztuki w australijskim Melbourne stworzono perfumy Eau de MacBook. Zlecenie wykonano we Francji, gdzie specjaliści wcześniej przygotowali sobie aromaty gumy, kleju, plastiku i papieru oraz zamówili nowiutkiego Maca z fabryki w Chinach. Po jego odpakowaniu przystąpili do dobierania proporcji w taki sposób, by odtworzyć zapach, którym pachniał sprzęt. Perfumy nie są dostępne w sprzedaży
Odgłos frytek
McDonald’s stosuje dość agresywną taktykę w walce o zdobycie i utrzymanie klientów. Firma wykupuje reklamy radiowe, które emitowane są w porze obiadowej i mają trafić do kierowców. Towarzyszy im dźwięk przypominający odgłos frytkownicy, a donośny, ale jednocześnie przyjemny głos opowiada o pysznościach czekających w najbliższej restauracji sieci. Wszystko tanie i szybko dostępne. Nie trzeba nawet wychodzić z samochodu
Obuwie i kwiaty
W sklepach Nike wykorzystuje się kwiatowy zapach, żeby skierować klientów do półek z droższymi modelami butów. Marketingowcy tej firmy najwyraźniej oparli się na badaniach, według których klient jest skłonny wydać o 10 dolarów więcej, jeśli nowe buty będą pachnieć kwiatami. Całość uzupełniają pastelowe kolory ścian, mające na celu odstresować potencjalnego nabywcę i przekonać go, że może pozwolić sobie na lepszy model
Piżmo
Aromaty mają oddziaływać na człowieka, zaburzać jego racjonalne myślenie i wpływać na emocje. Firma Aromasys opracowuje zapachy dla konkretnych miejsc, np. w hotelu i kasynie „Mirage” rozpyla się zapach kojarzący się z Polinezją, w innym słynnym hotelu „Bellagio” aromaty mają kojarzyć się z Włochami, a w „Venetian” unosi się zapach z nutą piżma. Dlaczego akurat piżma? Gdyż kojarzy się z męskością i sukcesem. Można powiedzieć, że w tych luksusowych obiektach ma po prostu pachnieć bogactwem
To nie M&M’s pachną
W sklepie „M&M’s World” w Londynie wyczuwa się zapach czekolady. Z jednej strony to całkowicie zrozumiałe, przecież sprzedają tutaj czekoladę, ale jeśli się przyjrzeć, to łatwo zauważymy, że wszystkie produkty są szczelnie zapakowane. Silny aromat jest rozpylany celowo, by pobudzić apetyt klientów i skłonić go do kupna czekoladek, nawet jeśli przyszedł jedynie z zamiarem obejrzenia słynnego sklepu
Zapachy w Holiday Inn
Ta słynna sieć hoteli wykorzystuje muzykę i aromaty, by przekonać swoich gości do dłuższego pozostania w ich obiektach. Zapach róż unosi się w pomieszczeniach, gdzie odbywają się przyjęcia weselne, a zapach skóry, jeśli spotkanie ma charakter biznesowy. Specjalnie dobrany zapach unosi się nawet na basenie, dzięki dodaniu proszku zapachowego do systemu wentylacyjnego. Jeśli goście coś świętują, hotel postara się, by towarzyszył temu zapach owoców
Komentarze Ukryj komentarze